Ψηφιακό σχολείο

Ψηφιακό σχολείο
κλικ στην εικόνα

Πρόγραμμα

Πρόγραμμα
κάντε κλικ στην εικόνα για καθήκοντα

Τετάρτη 6 Φεβρουαρίου 2019

Καφενεία λουκούμια


Το παλαιόν καφενείο στα Λαγυνά Θεσ/νικης
(εργασία από τις μαθήτριες της Στ2΄ :Ελένη,Λίνα,Σοφία)
https://www.dropbox.com/s/qncv682ztr65zij/%CE%A4%CE%BF%20%20%CE%A0%CE%B1%CE%BB%CE%B1%CE%B9%CF%8C%CE%BD%20%20%CE%9A%CE%B1%CF%86%CE%B5%CE%BD%CE%B5%CE%AF%CE%BF%CE%BD%E2%80%99.pptx?dl=0


Έφτασα τρέχοντας στο καφενείο του παππού μου.Ήθελα να έχω το λουκούμι μου .
Το καφενείο είναι στο κέντρο της Μόλυβου στη Λέσβο.Είχε τους τοίχους βαμμένους με μπλε και  άσπρο χρώμα,ο ουρανός και η θάλασσα  στα πόδια μας και στην καρδιά μας.Το πέλαγος άστραφτε κάτω στο βάθος και ενωνόταν με το γαλάζιο του απέραντου ουρανού.
  Όταν έφτασα, ο παππούς μου καθόταν στην ξύλινη καρέκλα ,με τα μεγάλα και γυριστά μπράτσα.Είχε τα μανίκια του σηκωμένα και σταυρωμένα τα χέρια του.Απλωμένα πόδια πάνω στην τσιμεντένια αυλή.
  Η γιαγιά  μάζευε ποτήρια ,πιάτα και φλιτζάνια του καφέ .Το χαμόγελο της απλωμένο στο πρόσωπο μαρτυρούσε ευχάριστες σκέψεις.Έτρεξα και κάθισα στο πεζουλάκι ,δεξιά από την πόρτα.
-Γιαγιά θέλεις βοήθεια; είπε το  κορίτσι.
-Όχι,δεν είναι πολλά.Ο παππούς σου να σηκωθεί να αρχίσει να σκουπίζει.
-Παππού την άκουσες την γιαγιά.
-Ωχ!Με πονάει η μέση μου,είπε ο παππούς.

Α.Φτιάχνω την ιστορία…
·         Μέσα στη νύχτα και στη μυρωδιά ξεφυτρώνουν και πάλι τα λουκούμια-καφενεία μου.
·         Τα χέρια του μυρίζουν κολόνια, τα μάτια του στολίζουν την αγορά.
·         Για μένα λοιπόν τα καφενεία του χωριού μου ήταν μεγάλα λουκούμια με παράθυρα που είχαν θέα προς τη θάλασσα και ωραία μαρμάρινα τραπέζια.
·         Στον Μόλυβο δεν έχει πια ούτε ένα καφενείο.
·         Να μην τα δει κανείς. Κανείς να μη μου τα πάρει.
Β.Τι δεν ταιριάζει;
Μέσα στη νύχτα και στη μυρωδιά ξεφυτρώνουν και πάλι τα λουκούμια-καφενεία μου. Καθαρίζω την άχνη τους και αναγνωρίζω τα μαρμάρινα τραπέζια,το γραφείο , κουβέρτες , τα ποτηράκια του ούζου, τα μικρά κανονάκια του κονιάκ, τα πιατέλια με τους μεζέδες και τα ψωμάκια αντίδωρα.
Γ. Το τηλεγράφημα με 10 λέξεις
Δ.Κάνω ερωτήσεις για αυτό που διαβάζω
Ε.Η χαμένη φράση:
·         ερηξκγηκσδηγεξαιρεσηοικυριακεςμετισγυναικεςπεριποιημενεςαρωματισμενεςμεκοκκινα κραγιονκαιασπρακολιεδακιασεοικογενειακεσεξοδουςυποβρυχιεςγλυκεςκοινωνιες βανιλιαςμεσασταλουκουμιακαφενειαμουκξγκφγηξδσκτθιερτιδγσηφγκα
·         κλγκδφιτορετειθρτυηγφιγλειφωτηναχνηαπταχειλημουγφξτρςγηξδσφησκφγη
Στ.Βάλε αυτό που λείπει:
καθαρ…ζω την άχν… τους , τα ψ….μάκια αντ….δ…ρα, στα παράθ….ρα, στα κεραμ…..δια, στους πέτρ……νους τ…..χους, να τα κρ……ψ…….,  τα λουκούμ……α-καφεν…..α μου,η διαφαν….. φούστα, του επιμελ…… παιδιού,το ακριβ…. Φωτοαντίγραφο,τις αμμώδ….παραλίες,των συνεχ… αντιπαραθέσε…..
Ζ.Γράψε την περίληψη αφού βάλεις σε σωστή σειρά τις προτάσεις:
Το κέρασμα του παππού…………
Γλυκές θύμησες………..
Τα λουκούμια-καφενεία μου ….
Κριτική σκέψη
Τι θα μπορούσαμε να μάθουμε εμείς από αυτό το κείμενο;
Νομίζεις ότι τα γεγονότα είναι ρεαλιστικά;
Ποια άλλη γνώμη θα μπορούσε  να είχε υποστηρίξει η συγγραφέας;
Ποια είναι η γνώμη σου για αυτά που διάβασες σε αυτό το κείμενο;
Αντανάκλαση
Θα ήθελες να ζήσεις μια τέτοια περιπέτεια ,όπως και ο ήρωας;
Προσπάθησε να βάλεις τον εαυτό σου στη θέση του ήρωα.Θα αντιδρούσες με τον ίδιο τρόπο ή διαφορετικά; Γιατί;


Γραμματική της ενότητας
https://atheo.gr/yliko/gram/gr23,1/interaction_html5.html

http://daskalosa.eu/glossa_st/st_glossa_06_i_zoi_se_alloys_topoys.html#ypoenotites_6