Ψηφιακό σχολείο

Ψηφιακό σχολείο
κλικ στην εικόνα

Πρόγραμμα

Πρόγραμμα
κάντε κλικ στην εικόνα για καθήκοντα

Τετάρτη 27 Φεβρουαρίου 2019

Αφήγηση-Συσκευές



Ανάγνωση και τα δυο κείμενα
1.O Σπύρος Λούης και οι πρώτοι Oλυμπιακοί Αγώνες
Εικόνα
Η εκκίνηση του Μαραθώνιου δρόμου, του πιο δημοφιλούς αθλήματος, είχε προγραμματιστεί για τις 2 το μεσημέρι της Παρασκευής 29 Μαρτίου. Οι αθλητές, Έλληνες και ξένοι, είχαν φτάσει στο Μαραθώνα από την προηγούμενη μέρα και φιλοξενήθηκαν σε σπίτια του χωριού. Tο πρωί συγκεντρώθηκαν όλοι στην πλατεία και συζητούσαν περιμένοντας να έρθει το μεσημέρι. Από το πρωί η μέρα ήταν μουντή, συννεφιασμένη. Το προηγούμενο βράδυ η βροχή είχε γεμίσει τους χωματόδρομους με λάσπες και το μεσημεράκι άρχισαν πάλι να πέφτουν ψιλές σταγόνες από τον ουρανό. Ο άντρας με το μουστάκι και το στρατιωτικό παράστημα σήκωσε ψηλά το χέρι και σημάδεψε με το πιστόλι τον ουρανό. Ύστερα φώναξε δυνατά:
«Λάβετε θέσεις!»
Δεκαεφτά νέοι άνθρωποι, παραταγμένοι σε τέσσερις σειρές, περίμεναν το σύνθημα για να ξεκινήσουν. Στην τελευταία σειρά, την τέταρτη, έξι περίπου μέτρα πίσω από τους πρώτους, ο Σπύρος Λούης παρατηρούσε τις πλάτες των συναθλητών του. Ο άντρας με το μουστάκι κοίταξε το ρολόι του.
«Έτοιμοι!»
Ο πυροβολισμός που ακολούθησε τάραξε την ησυχία του τοπίου. Οι χωρικοί που είχαν συγκεντρωθεί χειροκρότησαν τους αθλητές που ρίχτηκαν μπροστά με φτερά στα πόδια. Από κοντά οι δυο άμαξες με τους γιατρούς και τους νοσοκόμους, καθώς και δύο έφιπποι αξιωματικοί που ήταν υπεύθυνοι για τη σωστή διεξαγωγή του αγώνα. Ο Σπύρος Λούης ξεχύθηκε μαζί με τους άλλους αθλητές με έναν και μοναδικό στόχο: τη νίκη!
Μέσα από αμπέλια και πεύκα, οι αθλητές έφτασαν στο Πικέρμι. Πρώτος μπήκε στο χωριό ο Γάλλος Λερμιζιό με συνοδεία δύο έφιππων αξιωματικών. Ακολουθούσαν ο Αυστραλός ολυμπιονίκης στα 800 και 1500 μέτρα Έντουιν Φλακ. Οι κάτοικοι της περιοχής χειροκροτούσαν τους αθλητές και τους έδιναν αναψυκτικά. Ο Λούης στάθηκε για λίγο να δροσιστεί σε ένα πανδοχείο.
– Τρέξε, Σπύρο! Μην κάθεσαι! του φώναζαν όλοι.
– Μη νοιάζεστε και θα τους φτάσω, απάντησε αυτός με σιγουριά.
Στο μεταξύ, επικεφαλής εξακολουθούσε να είναι ο Γάλλος Λερμιζιό. Πίσω του, σε αρκετή όμως απόσταση, έτρεχε ο Aυστραλός Φλακ, παραπίσω ο Aμερικανός Mπλέικ με τον Oύγγρο Kέλνερ κι έπειτα οι Έλληνες, ο Bασιλάκος με το Λούη και τους υπόλοιπους. Tελευταίες οι δύο άμαξες με τους γιατρούς και τους νοσοκόμους.
Στα μισά περίπου της διαδρομής ο Mπλέικ κουράστηκε και σταμάτησε. Mετά το Xαρβάτι ο δρόμος γινόταν ανηφορικός και δύσκολος. Tότε ο Φλακ βρήκε την ευκαιρία να ξεπεράσει το Λερμιζιό, ο οποίος τελικά εγκατέλειψε, εξαντλημένος από την κούραση. Σε λίγο ο Φλακ άκουσε πίσω του τα βήματα του Λούη, που πλησίαζε. […]
Εικόνα
O Λούης δεν άργησε να ξεπεράσει τον Aυστραλό, ο οποίος λίγο αργότερα λιποθύμησε και εγκατέλειψε τον αγώνα. O Λούης πλησίαζε τώρα στο στάδιο, ενώ ο κόσμος είχε ξεχυθεί στους δρόμους και πανηγύριζε. Σε λίγο οι θεατές του σταδίου είδαν το Λούη με τον αριθμό 17 στη φανέλα να κατευθύνεται τρέχοντας προς το τέρμα. H χαρά των Eλλήνων θεατών δεν περιγράφεται! Aγκάλιαζαν ο ένας τον άλλο, φώναζαν ρυθμικά συνθήματα υπέρ του νικητή και όλοι, επίσημοι και μη, ήθελαν να τον συγχαρούν και να του σφίξουν το χέρι.
Kώστας Πούλος, O Σπύρος Λούης και οι πρώτοι Oλυμπιακοί Aγώνες,
εκδ. Παπαδόπουλος, 2003

2.Ο κρυμμένος θησαυρός 
Ένας γέρος αγρότης ήθελε οι γιοι του να συνεχίσουν καταπώς έπρεπε το δικό του μόχθο, όταν αυτός θα πέθαινε. Τους κάλεσε, λοιπόν, ενώ ψυχορραγούσε και τους είπε: «Παιδιά μου, σε λίγο αφήνω το μάταιο τούτο κόσμο. Έκρυψα κάτι στο αμπέλι και θέλω να ψάξετε να το βρείτε, όταν εγώ κλείσω τα μάτια μου. Αν το κάνετε, θα βρείτε όλα όσα είχα να σας δώσω». Οι γιοι νόμισαν πως ο πατέρας τους εννοούσε κάποιο θησαυρό κρυμμένο στο αμπέλι, κι έτσι, μόλις πέθανε, πήραν τις αξίνες τους κι έσκαψαν το χωράφι σπιθαμή προς σπιθαμή. Δεν μπόρεσαν να βρουν κανένα ίχνος θησαυρού, όμως το καλοκαίρι, επειδή είχαν οργώσει τόσο προσεκτικά όλο τον αμπελώνα, είχαν την πιο πλούσια σοδειά σταφύλι.
 Οι Μύθοι του Αισώπου, εκδ. Παπαδόπουλος

Βάλε τις φράσεις σ τη σωστή σειρά για να έχεις την ε ξέλιξη της ιστορίας. 
 Οι γιοι νόμισαν ότι ο πατέρας τους εννοούσε κάποιο θησαυρό.
 Ένας αγρότης ήθελε οι γιοι του να συνεχίσουν το δικό του μόχθο.
 Πήραν τις αξίνες κι έσκαψαν το χωράφι.
 Είπε: «Έκρυψα κάτι στο αμπέλι και θέλω να ψάξετε να το βρείτε».
  Είχαν την πιο πλούσια σοδειά σταφύλι.
 Δεν μπόρεσαν να βρουν κανένα ίχνος θησαυρού.

Βρες στο κείμενο τις φράσεις που φανερώνουν τις σ κ έ ψ ει ς των ηρώων.

Πώς παρουσιάζονται τα π ρ ό σω π α της ιστορίας; Διάλ ε ξε από δίπλα τις λέξεις που ταιριάζουν στο καθένα.
 Ένας γέρος αγρότης, πατέρας: ........................................................................ ...................

  Οι γιοι: .......................................................................................................................



Ο Αντώνης επισκέφτηκε το Νίκο στο νέο του σπίτι και μετά έγ ραψε στο ημερολόγ ιό του τις εντυπώσεις του. Ξέχασε όμως να γ ράψει μερικά ο ( όμικρον) και μερικά ω (ωμέγ α). Μπορείς να τα σ υ μπληρώσεις εσύ;
Σήμερα επισκέφτηκα τ…… φίλ…… μου και πραγματικά εντυπ……σιάστηκα απ’ το νέ…… του σπίτι. Πιο π……λύ απ’ όλα μου άρεσαν οι συσκευές. Η τηλε……ραση είναι σύγχρ……νης τεχν……λ……γίας και το τηλέφ……ν…… ασύρματ……. Κάθε δ……μάτι…… διαθέτει ένα κλιματιστικ……. Στο σαλ……νι υπάρχουν κρυφοί φωτισμοί και ένα τεράστι…… στερε……φ……νικό συγκρ……τημα. Στους τοίχους είναι κρεμασμένοι πίνακες ζ……γραφικής. Ο Νίκος διαθέτει το δικό του ηλεκτρ……νικό υπ……λ……γιστή! Τι τυχερ……ς που είναι! Εγ…… δεν τολμ…… να απλ……σ…… το χέρι μου στον υπ……λ……γιστή του αδερφού μου. Με μαλ……νει αμέσ……ς!

Συμπλήρωσε τα γ ράμματα που λείπουν:
  Ρ……ξτε μια τελευταία ματιά στους διακόπτες, πριν φύγετε από το σπίτι.
  Σβ……στε τα φώτα, πριν πέσετε για ύπνο.
 Ζεσταθ……τε νε τη νέα σόμπα της εταιρείας μας.
  Τοποθετ……στε το μηχάνημα σε σκιερό μέρος.
 Πατ……στε το κουμπί της έναρξης.
 Μεταχειριστ……τε τις συσκευές σύμφωνα με τις οδηγίες.
 Μην παραλ……ψετε να βάλετε το μηχάνημα στην πρίζα.
Κρατ……στε τα παιδιά μακριά από την ηλεκτρική κουζίνα.
 Σε περίπτωση βλάβης προσπαθ……στε να έρθετε σε επαφή με έναν τεχνικό.
  Συνδεθ……τε με το διαδίκτυο εύκολα και γρήγορα.
 Καλ……ψτε το μηχάνημα, όταν δεν το χρησιμοποι……τε, για να μη σκονίζεται.
 Δεχτ……τε τις συμβουλές των ειδικών.
 Αν……ξτε το διακόπτη, για να μπει το μηχάνημα σε λειτουργία.

Στις παρακάτω οδηγ ίες ασφαλείας της τηλεόρασης χρησιμοποιείται άλλοτε προστακτική και άλλοτε υποτακτική έγ κλιση. Προσπάθησε να τις ξεχωρίσεις.
 Μην ανοίγετε το εξωτερικό περίβλημα και το κάλυμμα της τηλεόρασης.
 Για τη συντήρησή της να απευθύνεστε μόνο σε ειδικευμένους τεχνίτες.
 Καθαρίστε την τηλεόραση με ένα ελαφρά υγρό ύφασμα. Να είστε προσεκτικοί, για να μη δημιουργηθούν γρατσουνιές στην οθόνη.
 Τοποθετήστε την τηλεόραση σε μια ασφαλή και στέρεη βάση.
 Μην τοποθετείτε την τηλεόραση σε θερμά, υγρά ή σκονισμένα μέρη.
 Για να αποσυνδέσετε την τηλεόραση από την πρίζα, τραβήξτε την από το φις. Μην τραβάτε ποτέ το καλώδιο.
 Μην τοποθετείτε βαριά αντικείμενα πάνω στην τηλεόραση.
 Για περιβαλλοντικούς λόγους και για λόγους ασφαλείας, μην αφήνετε την τηλεόραση σε κατάσταση αναμονής. Αποσυνδέστε την από την πρίζα.