Ψηφιακό σχολείο

Ψηφιακό σχολείο
κλικ στην εικόνα

Παπασυμεών Ελισσάβετ και Κουτσουράς Εμμανουήλ:Δάσκαλοι της Β΄τάξης

Παπασυμεών Ελισσάβετ και Κουτσουράς Εμμανουήλ:Δάσκαλοι της Β΄τάξης
κάντε κλικ στην εικόνα για καθήκοντα

Δευτέρα 14 Μαΐου 2018

http://ebooks.edu.gr/modules/ebook/show.php/DSDIM-F102/580/3798,16694/




Πλάγιες ερωτηματικές - αιτιολογικές


1. Διακρίνω τις αιτιολογικές προτάσεις από τις πλάγιες ερωτηματικές:
1.      Δεν ξέρω γιατί θέλει να φύγει.
2.      Δεν καταλαβαίνω γιατί πρέπει πάντοτε να εξηγώ αναλυτικά  τι πρόκειται να κάνω.
3.      Θα γυρίσουμε πίσω νωρίς γιατί αύριο έχουμε σχολείο.
4.      Στεναχωρήθηκα γιατί δεν υπήρχε τρόπος να βοηθήσω.
5.      Αναρωτιέμαι γιατί δεν γύρισε ακόμα σπίτι.
6.      Απέφυγα να τον ρωτήσω γιατί άργησε να γυρίσει, επειδή τον είδα θυμωμένο.
7.      Με έβγαλε έξω από την τάξη , γιατί μιλούσα συνεχώς με το διπλανό μου.
8.      Απόρησα γιατί δεν μου μιλούσε.
9.      Δεν έμαθα ποτέ γιατί έφυγε τόσο βιαστικά.
10.  Με πόνεσε η μέση μου, γιατί είμαι όρθια από το πρωί.

2.      Να μετατρέψεις τις παρακάτω ευθείες ερωτήσεις σε πλάγιες, αφού τις εξαρτήσεις από τα ρήματα που σου δίνονται :
-       Εσύ τι θα έκανες στη θέση μου ;  Τον ρώτησε ……………………………………
-       Ποιος θα ταξιδέψει μαζί σας ;  Απορούσε …………………………………………
-       Τι σας έκανε και είστε θυμωμένοι ;  Δεν ήξερα ……………………………………..
-       Θα φύγεις ή θα μείνεις ;  Τον ρωτούσε επίμονα …………………………………….
-       Πώς αντιμετώπισε τα παιδιά σας ;  Ζήτησε να μάθει ………………………………..
3.      Να υπογραμμίσετε τις πλάγιες ερωτήσεις και να τις μετατρέψετε σε ευθείες :
-       Ρώτησέ τον αν θα μείνει στο σπίτι μας ή θα πάει σε ξενοδοχείο ;
-       Απορώ πώς έγραψε τόσο καλά στις εξετάσεις.
-       Όλοι νοιάζονταν πώς θα με βοηθήσουν.
-       Κανένας δεν ξέρει για ποιο λόγο με τιμώρησαν.
-       Ο καθηγητής τον ρώτησε ποιος τον βοήθησε στην έκθεση.
-       Αμφιβάλλω αν υπάρχει καλύτερος μαθητής από μένα.

4.      Στις παρακάτω περιόδους να βρείτε τις πλάγιες ερωτηματικές προτάσεις και να προσδιορίσετε το συντακτικό τους ρόλο.

1.                  Αναρωτιέμαι γιατί είναι τόσο αυστηρός μαζί μου .
2.                  Εξήγησέ μου τι συμβαίνει .
3.                  Είναι αμφίβολο αν θα συμφωνήσει μαζί μας .
4.                  Στην ερώτησή μου , ποιος ευθύνεται για το λάθος , δεν απάντησε κανείς .
5.                  Καταλαβαίνω πώς νιώθεις .

5.      Στις παρακάτω περιόδους να βρείτε τις πλάγιες ερωτηματικές προτάσεις  , να επισημάνετε τη συντακτική τους λειτουργία και να προσδιορίσετε αν είναι μερικής ή ολικής άγνοιας .
1.                  Δεν ξέρω αν θα τα καταφέρουμε τελικά .
2.                  Απόρησα γιατί δε με ακολούθησε .
3.                  Αυτό θαυμάζω σε σένα , πόση υπομονή έχεις .
4.                  Δε θυμάμαι τι ώρα έχουμε ραντεβού.
5.                  Είναι περίεργο πώς  πέρασαν τις εξετάσεις .

6.      Συμπλήρωσε ένα ρήμα εξάρτησης για κάθε μια από τις παρακάτω πλάγιες ερωτηματικές προτάσεις .
1.                  ………………………ποια είναι η διεύθυνσή του .
2.                  ………………………..αν γνωρίζει την αλήθεια .
3.                  ……………………..μήπως πρέπει  να φύγουμε από εδώ .
4.                  …………………πόσο θα μας κοστίσει το νέο αυτοκίνητο .
5.                  ……………….γιατί  έφυγαν τόσο βιαστικά .

ευθύς και πλάγιος λόγος
https://stefanu.files.wordpress.com/2010/07/cf80cebbceb1ceb3ceb9ceb5cf83-ceb5cf81cf89cf84ceb7cebcceb1cf84ceb9cebaceb5cf831.pdf