Ψηφιακό σχολείο

Ψηφιακό σχολείο
κλικ στην εικόνα

Θα γίνονται ατομικές συναντήσεις στο τέλος του τριμήνου για την επίδοση των μαθητών/τριών του Στ2

Θα γίνονται ατομικές συναντήσεις στο τέλος του τριμήνου για την επίδοση των μαθητών/τριών του Στ2
Δάσκαλοι ΣΤ2: Καβουρματζίδης Σταύρος και Παπασυμεών Ελισσάβετ

Τετάρτη 12 Νοεμβρίου 2025

Ο δράκος που έπλεκε τις λέξεις (Νικολέτα)-Το μουσείο που έκλεισε όταν άνοιξε(Νικόλας Π)

Μουσείο 1 

Μουσείο 2

Μουσείο 3

Μουσείο 4


Ο δράκος που έπλεκε τις λέξεις


Ερωτήσεις ιστορίας κεφ.6

1.Γιατί πιστεύεις ότι πολλοί Έλληνες αποφάσισαν να φύγουν από την πατρίδα τους την εποχή της Τουρκοκρατίας;

Οι Έλληνες αναγκάστηκαν να φύγουν γιατί η ζωή τους στην πατρίδα ήταν δύσκολη και επικίνδυνη. Οι πόλεμοι, η φτώχεια και η καταπίεση από τους Τούρκους έκαναν πολλούς να νιώθουν ανασφάλεια. Έψαχναν ένα μέρος όπου θα μπορούσαν να ζήσουν ειρηνικά, να εργαστούν και να μορφώσουν τα παιδιά τους. Αν ήμασταν στη θέση τους, ίσως κι εμείς να θέλαμε να φύγουμε, όχι γιατί δεν αγαπούσαμε την πατρίδα, αλλά για να σωθούμε και να έχουμε μια καλύτερη ζωή.

2. Ποια διαφορά βλέπεις ανάμεσα στους Έλληνες που έφυγαν τον 15ο-16ο αιώνα και σε αυτούς που έφυγαν τον 17ο-18ο αιώνα;

Την πρώτη περίοδο, πολλοί Έλληνες έφυγαν αναγκαστικά, γιατί υπήρχαν πόλεμοι και κινδύνευαν οι ζωές τους. Ήταν πρόσφυγες. Αντίθετα, τη δεύτερη περίοδο, έφυγαν με τη θέλησή τους, κυρίως για οικονομικούς λόγους. Ήταν έμποροι, τεχνίτες και ναυτικοί που αναζητούσαν καλύτερες ευκαιρίες σε άλλες χώρες. Αυτή η δεύτερη μετανάστευση έγινε πιο ειρηνικά και βοήθησε τους Έλληνες να προκόψουν και να μάθουν νέα πράγματα.

3. Οι Έλληνες της Διασποράς φρόντιζαν να χτίζουν εκκλησίες και σχολεία εκεί που ζούσαν. Γιατί νομίζεις ότι αυτό ήταν τόσο σημαντικό γι’ αυτούς;

Η εκκλησία και το σχολείο ήταν για τους Έλληνες το «κέντρο» της ζωής τους. Μέσα από αυτά ένιωθαν ενωμένοι και κρατούσαν ζωντανή την πίστη, τη γλώσσα και την ιστορία τους. Ήταν ένας τρόπος να θυμούνται ποιοι είναι, παρόλο που ζούσαν μακριά από την πατρίδα. Τα παιδιά μάθαιναν ελληνικά και την ιστορία του τόπου τους, ώστε να μη χαθεί η ελληνική ψυχή.

4. Αν ήσουν μέλος μιας ελληνικής παροικίας τότε, τι θα ήθελες να κάνεις για να κρατήσεις ζωντανή την ελληνική γλώσσα και τις παραδόσεις;

Αν ζούσα τότε, θα μιλούσα πάντα ελληνικά με την οικογένειά μου, θα συμμετείχα στις γιορτές και στα πανηγύρια, θα πήγαινα στην εκκλησία και θα διάβαζα ελληνικά βιβλία. Θα ήθελα να βοηθώ τους άλλους Έλληνες της παροικίας και να μαθαίνω στα μικρότερα παιδιά ελληνικά τραγούδια, χορούς και ιστορίες, ώστε να μη χαθεί τίποτα από την παράδοσή μας.

5.Πώς νομίζεις ότι αισθάνονταν οι Έλληνες όταν έβλεπαν τα παιδιά τους να μεγαλώνουν σε μια ξένη χώρα;

Πιθανότατα ένιωθαν χαρά που τα παιδιά τους είχαν μια πιο ήσυχη και ασφαλή ζωή, αλλά και λύπη γιατί μεγάλωναν μακριά από την πατρίδα. Ίσως φοβόντουσαν μήπως ξεχάσουν τη γλώσσα και τα έθιμά τους. Γι’ αυτό προσπαθούσαν πολύ να τους μάθουν την ελληνική ιστορία, τα τραγούδια και τη θρησκεία τους. Η νοσταλγία για την Ελλάδα ήταν πάντα δυνατή στην καρδιά τους.

6. Οι Έλληνες μετανάστες βοηθούσαν οικονομικά τα σχολεία στην Ελλάδα. Τι δείχνει αυτό για το πώς ένιωθαν για την πατρίδα τους;

Αυτό δείχνει ότι, παρόλο που ζούσαν μακριά, δεν ξέχασαν ποτέ την πατρίδα τους. Έστελναν χρήματα για να χτιστούν σχολεία και να μορφωθούν τα παιδιά που έμειναν πίσω. Έτσι βοήθησαν να κρατηθεί ζωντανή η ελληνική παιδεία. Ήταν περήφανοι για την καταγωγή τους και ένιωθαν υποχρέωση να βοηθήσουν όσους δεν είχαν τις ίδιες ευκαιρίες.

7. Πιστεύεις ότι οι Έλληνες της Διασποράς έχασαν ή κράτησαν την ταυτότητά τους; Γιατί;

Οι περισσότεροι κράτησαν την ελληνική τους ταυτότητα. Μπορεί να ζούσαν σε ξένες χώρες, αλλά δεν ξέχασαν τη γλώσσα, τη θρησκεία και τα ήθη τους. Δημιούργησαν κοινότητες, έχτισαν εκκλησίες και σχολεία, τύπωσαν ελληνικά βιβλία και εφημερίδες. Με αυτόν τον τρόπο έδειξαν ότι μπορείς να ζεις σε άλλη χώρα, αλλά να παραμένεις Έλληνας στην ψυχή και στο πνεύμα.

 8.Σήμερα υπάρχουν πολλοί Έλληνες που ζουν και εργάζονται σε άλλες χώρες. Ποιες ομοιότητες βλέπεις με τους Έλληνες της Τουρκοκρατίας;

Και τότε και σήμερα οι Έλληνες φεύγουν κυρίως για να βρουν μια καλύτερη ζωή, σπουδές ή δουλειά. Όπως και τότε, έτσι και σήμερα δημιουργούν συλλόγους, σχολεία και εκκλησίες για να μη χαθεί η ελληνική γλώσσα και η παράδοση. Η διαφορά είναι ότι σήμερα οι μετακινήσεις γίνονται πιο εύκολα και οι Έλληνες μπορούν να επιστρέψουν όποτε θέλουν.

9.Πώς νομίζεις ότι η γνώση και οι ιδέες που έφεραν οι Έλληνες του εξωτερικού βοήθησαν αργότερα στην απελευθέρωση της Ελλάδας;

Οι Έλληνες που ζούσαν στο εξωτερικό είχαν γνωρίσει νέους τρόπους σκέψης, μορφώθηκαν και έμαθαν για την ελευθερία και τη δημοκρατία. Έφεραν πίσω στην Ελλάδα αυτά τα ιδανικά, τύπωσαν βιβλία, στήριξαν σχολεία και ξύπνησαν το πνεύμα των Ελλήνων. Πολλοί από αυτούς βοήθησαν οικονομικά και οργανωτικά στην Επανάσταση του 1821.

10. Αν μπορούσες να στείλεις ένα μήνυμα στους Έλληνες εκείνης της εποχής που έφυγαν στο εξωτερικό, τι θα τους έλεγες;

Θα τους έλεγα:
«Σας ευχαριστούμε που δεν ξεχάσατε την πατρίδα και που παλέψατε να κρατήσετε ζωντανή τη γλώσσα και την πίστη μας. Χάρη σε εσάς, η Ελλάδα δεν χάθηκε. Με τη μόρφωση, τις ιδέες και τη βοήθειά σας βάλατε τα θεμέλια για την ελευθερία της. Είστε παράδειγμα για όλους μας, γιατί δείξατε ότι η αγάπη για την πατρίδα δεν έχει σύνορα.»