Ιστορία: θρησκευτική και πολιτική οργάνωση των Ελλήνων κεφ.3
Ερωτήσεις Κριτικής Σκέψης
-
Ποιες πληροφορίες μας δίνει το βίντεο σχετικά με το πώς ζούσαν οι άνθρωποι στο νεολιθικό οικισμό; Ποιες παραδοχές κάνουμε για τον τρόπο ζωής τους;
-
Πώς θα αξιολογούσες τη σχέση του οικισμού με το περιβάλλον του – π.χ. τη λίμνη, τα καλάμια, την υδάτινη τοποθεσία; Τι πλεονεκτήματα και τι μειονεκτήματα μπορεί να υπήρχαν;
-
Το βίντεο αναφέρει πως οι καλύβες είναι αντίγραφα του αρχικού οικισμού. Πώς αυτό επηρεάζει τον τρόπο που αντιλαμβανόμαστε το παρελθόν; Ποια προβλήματα μπορεί να υπάρχουν στην «ανακατασκευή» ιστορικών χώρων;
-
Ποιες κοινωνικές ή πολιτιστικές λειτουργίες νομίζεις ότι εξυπηρετούσε αυτός ο οικισμός πέρα από “κατοικία”; Πώς το σημερινό μας βλέμμα μπορεί να παραβλέπει στοιχεία της ζωής τότε;
-
Εάν έπρεπε να συγκρίνεις τον οικισμό του Δισπηλιού με μια σύγχρονη κοινότητα, ποιες ομοιότητες και διαφορές θα εντόπιζες; Τι μας δείχνει αυτό για την εξέλιξη της ανθρώπινης κοινωνίας;
Ερωτήσεις Δημιουργικότητας
-
Φαντάσου ότι είσαι ένας κάτοικος του οικισμού — τι θα ήταν η μέρα σου; Περιέγραψε με σενάριο (πρωί, μεσημέρι, βράδυ) τη ζωή σου σε αυτό το περιβάλλον.
-
Σχεδίασε ή φαντάσου μια νέα κατασκευή ή δομή που θα μπορούσε να είχε ο οικισμός (π.χ. κοινόχρηστος χώρος, λατρευτικός χώρος, αποθηκευτικός χώρος) βασισμένη στα υλικά και τεχνικές της εποχής.
-
Σκέψου πως πρέπει να «παρουσιάσεις» το Δισπηλιό σήμερα σε μαθητές — πώς θα σχεδίαζες μια διαδραστική εμπειρία ή ένα παιχνίδι για να τους μεταφέρεις στην εποχή του 5600 π.Χ.;
-
Εάν είχες στην κατοχή σου έναν “χρονομηχανισμό” και μπορούσες να πάρεις μαζί σου ένα αντικείμενο από τον οικισμό στο σήμερα, ποιο θα διάλεγες και γιατί; Πώς θα το παρουσίαζες σε σημερινό μουσείο;
-
Φαντάσου ότι τρία διαφορετικά είδη επιστημόνων (αρχαιολόγος, αρχιτέκτονας, σεναριογράφος παιχνιδιών) συνεργάζονται για να αναβιώσουν τον οικισμό — τι ρόλους θα έπαιζαν, και τι ιδέες θα πρότειναν;