Ψηφιακό σχολείο

Ψηφιακό σχολείο
κλικ στην εικόνα

Παπασυμεών Ελισσάβετ και Κουτσουράς Εμμανουήλ:Δάσκαλοι της Β΄τάξης

Παπασυμεών Ελισσάβετ και Κουτσουράς Εμμανουήλ:Δάσκαλοι της Β΄τάξης
κάντε κλικ στην εικόνα για καθήκοντα

Τρίτη 23 Μαΐου 2017

Ταξίδια στην Ελλάδα



O συγκριτικός και υπερθετικός βαθμός του επιθέτου σχηματίζονται μονολεκτικά (με μια λέξη) ή περιφραστικά (με περισσότερες από μία λέξη) σύμφωνα με τον παρακάτω πίνακα.


Θετικός
βαθμός
Συγκριτικός
βαθμός
Σχετικός
Υπερθετικός
βαθμός
Απόλυτος 
Υπερθετικός 
βαθμός 

(χωρίς σύγκριση)
κατάλληλος
καταλληλότερος
ή
πιο κατάλληλος
ο καταλληλότερος
ή
ο πιο κατάλληλος
καταλληλότατος
ή
πολύ κατάλληλος


Ο συγκριτικός και ο υπερθετικός βαθμός λέγονται και παραθετικά του επιθέτου.
Τα παραθετικά των επιθέτων σε –ύς, -ιά,- ύ
σχηματίζονται με την κατάληξη -ύτερος, -ύτατος
π.χ. βαθύς, βαθύτερος, βαθύτατος
Κάποια επίθετα σχηματίζουν τα μονολεκτικά παραθετικά τους με διαφορετικό τρόπο.


Θετικός
βαθμός
Συγκριτικός
βαθμός
Σχετικός
Υπερθετικός
βαθμός
Απόλυτος 
Υπερθετικός 
βαθμός
καλός
καλύτερος
ο καλύτερος
άριστος
μικρός
μικρότερος
ο μικρότερος
ελάχιστος
πολύς
περισσότερος
ο περισσότερος
κακός
χειρότερος
ο χειρότερος
λίγος
λιγότερος
ο λιγότερος
ελάχιστος
μεγάλος
μεγαλύτερος
ο μεγαλύτερος
μέγιστος



Δεν έχουν συγκριτικό και υπερθετικό βαθμό
τα επίθετα που σημαίνουν:
  • ύλη: ασημένιος, ξύλινος, χάρτινος, κτλ.
  • καταγωγή ή συγγένεια: αδερφικός, καλαματιανός, κτλ.
  • τόπο ή χρόνο: γήινος, χτεσινός, κτλ.
  • κατάσταση που δεν αλλάζει
  • ολόκληρος, ζωντανός, άδειος, κτλ.


Ένα επίθετο μπορεί:

α) να εμφανίζεται δίπλα στο ουσιαστικό π.χ. πανέμορφα ακρογιάλια ή

β) να συνδέεται με το ουσιαστικό με ένα συνδετικό ρήμα π.χ. είμαι,
φαίνομαι, γίνομαι, ονομάζομαι κ.ά. (να είναι δηλαδή κατηγορούμενο)
π.χ. Τα ακρογιάλια του νησιού είναι πανέμορφα.